Cool Bakgrundseffekt!

2009-03-09 @ 21:26:46
Tja!
Tänkte visa en liten effekt som man kan ha bakom en text eller något inklippt eller i stort sätt vad som helst.
Och det kommer bli något i den här stilen!



1. 
Börja med att ladda in detta foto i photoshop. (Hämta fil)




2.

Börja med att duplicera lagret två gånger och ändra blend mode till overlay på båda nya lagrerna.
Då har du ungefär denna effekt.



3.
Duplicera sen det översta lagret och välj sen detta filter.
Filter > Stylize > Glowing Edges. Och jag valde de här inställningarna, men man kan göra som man vill för olika effekter.



4.
Och på samma lager som du la på Glowing Edges filtret ska du göra en Black and White adjustment.
Och jag använde de här inställningarna, men åter igen så kan man göra som man vill, och jag tinta den med lite ljusblå för min bild ska vara lite i blå grön...



5.
Duplicera det lagret men dra ner opaciteten på det översta till runt 50% och ändra blend mode till Screen.
Då borde du få något i den här stilen.



6.
Ta sen Black and White adjustment igen men på det övre lagret, och välj bara default inställningarna. Ta sen Edit > Fade Black And White > 50% ungefär..

7.
Sen ska jag lägga till min färg som jag ska ha.
Och som vanligt i photoshop finns det miljoner olika sätt att göra saker på, och man får göra som man vill.. Jag gjorde iaf så att jag tog Gradient tool och randomiserade (stava) till jag fick de jag va ute efter, sen lade jag gradientet på ett tomt lager över de lagrerna jag ville påverka.. Lite luddigt jag vet men jag visar!
Och på gradient lagrerna så ska man ha blend mode på color så klart.



8.
Nu kan man lägga till en text eller något som passar och jag tänker lägga till en text.
Tänker inte gå in på hur jag fixade texten. Men så här blev det efter texten.




9.
Och som en sista detalj ska jag lägga till lite extra kontrast runt texten och lite moln...
Så jag tar Lasso Tool med 40px feather. Och sen markerar jag runt texten lite, mycket oregelbundet.
Filter > Distort > Clouds
Och jag fixar även till kontrasten i molnen med levels
(Image > Adjustments > Levels)



10.
Ändra sen blendmode till overlay och du har lite oregelbunden kontrast i bilden runt texten.
Duplicera sen lagret och sätt dit lite färg med hjälp av gradient tool eller något annat.
Låt insperationen och kreativiteten flöda!

Så här blev några av mina resultat, det finns ingen gräns man kan göra hur många variationer som helst.

Cheers!
Take Care!








Denna blogg är till för att inspirera och lära ut saker i photoshop. Det är inte tillåtet att kopiera tutorials, bildexempel eller liknande.
Har ni åsikter eller liknande angående guiderna, tipsen eller trixen så kan ni mejla mig på [email protected] eller slänga in en kommentar.
Tack!

Kommentarer
Postat av: Pierre

Snygga bilder!

2009-03-10 @ 08:17:51
URL: http://pierrepox.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback